Hoe krijg jij je klas stil?

Statemanagement als methode om een klas stil te krijgen en te houden. Statemanagement is een term uit de NLP.

Een state is een vorm van “zijn”. Je bent verdrietig, nieuwsgierig, boos, opgelucht… enzovoort. In feite kan iedere emotie die enige tijd voortduurt een “state” zijn. Als je voor de klas staat, is jouw state van grote invloed op de leerlingen. De state van de leerlingen heeft veel invloed op jou.

Als je voor een klas staat, is het van belang om 3 dingen op te merken, te “zien”:

  1. Wat is jouw eigen state?
  2. Wat is de state van de groep?
  3. Wat is de state van de “leider” van de groep?

Dit betekent dat je goed moet kijken naar je leerlingen. Hoe zitten / staan ze erbij? Wat doen ze? Waar kijken ze naar? Wat zeggen ze?

En jijzelf? Zodra je deze drie antwoorden hebt, kun je invloed uit gaan oefenen op alle states. Je kunt bijvoorbeeld je eigen state radicaal omgooien. Van boos naar vrolijk. Of van ongeduldig naar verdrietig of boos (als een rol die je speelt; niet echt!).

De leerlingen moeten ook zien dat jij jouw state verandert. Dus dat betekent dat je iets ONVERWACHTS doet, om hun aandacht te pakken.

Bijvoorbeeld:

Je laat een kopje vallen.

Je begint op en neer te springen.

Je zoent een leerling.

Je laat een bom ontploffen op het digibord.

Vervolgens reageer je op jouw eigen actie in jouw nieuw gekozen state.

 

Bijvoorbeeld:

He, daar viel een kopje. Geeft niks. Fijn dat jullie er nu bij zijn. Vanaf nu gaan jullie meedoen met de les en dat ziet er als volgt uit:

Ik leg in 5 minuten uit wat de opdracht is.

Jullie gaan zelfstandig met de opdracht aan de slag. Je mag overleggen met je buurman of buurvrouw. Je krijgt daar 20 minuten de tijd voor. Als je klaar bent dan ga je in boekje X verder. Over 25 minuten gaan we klassikaal nakijken en dan hoor je meteen welk cijfer je hebt voor de opdracht.

Iedereen weet nu wat er verwacht wordt toch?

En er is niemand die zich hier aan wil onttrekken, toch?

Als het goed is, knikken de leerlingen tweemaal.

Het kan zijn dat de leider van de groep nog even dwars gaat liggen. Daar maak je meteen korte metten mee door zijn of haar gedrag en state te kopiëren en uit te vergroten. Of door onmiddellijk straf te geven, als je dat wilt.

Er zijn nog veel meer manieren om een klas stil te krijgen. Wat is jouw beste manier? Stuur jouw reactie naar redactie@ditiswijs.nl