Wat bieden de leerlijnen in het segment Burgerschap?
Ons segment Burgerschap richt zich op het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die kinderen voorbereiden op een actieve rol in de samenleving.
De leerlijnen zijn afgestemd op de kerndoelen van het onderwijs en sluiten naadloos aan op de belevingswereld van leerlingen in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Van fantasierijke verhalen tot diepgaande gesprekken over wereldburgerschap: deze lessen bieden leerlingen de kans om kritisch na te denken, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen.
Thema’s binnen Burgerschap
De leerlijnen in Burgerschap: van fantasie tot wereldburgerschap
Onderbouw
- Eigen wijsheid
Wat zou er gebeuren als dieren konden praten? Leerlingen worden gestimuleerd om hun fantasie te gebruiken en samen te praten over thema’s zoals vriendschap en leiderschap. - Dit ben ik!
Met leuke oefeningen leren kinderen meer over zichzelf en oefenen ze presentatievaardigheden, zoals het vertellen van een verhaal aan de klas. - Wereldburgerschap: kansarme jongeren
Kinderen ontdekken het leven in andere delen van de wereld en leren verschillen en overeenkomsten herkennen.
Middenbouw
- Eigen wijsheid
Wat betekent vriendschap? Hoe maak je vrienden en wat betekent het om een goede vriend te zijn? Filosofie helpt kinderen nadenken over belangrijke thema’s. - Dat vind ik, wat vind jij?
Met deze lessen leren kinderen de basis van debatteren: goed luisteren, een mening vormen en argumenteren. - Sociale media en technologie
Leerlingen ontdekken de impact van sociale media en leren hoe ze deze op een positieve manier kunnen gebruiken. Ook krijgen ze een introductie in programmeren. - Wereldburgerschap: kansarme jongeren
De leerlingen vergelijken hun eigen leven met dat van kinderen in andere culturen, zoals in sloppenwijken in Brazilië. Dit helpt bij het ontwikkelen van begrip en empathie.
Bovenbouw
- Eigen wijsheid
Hoe ziet jouw toekomst eruit? Samen filosoferen leerlingen over maatschappelijke thema’s en de veranderingen die zij belangrijk vinden voor de samenleving. - Dit ben ik!
Door reflectie en oefenen met lichaamstaal leren leerlingen overtuigend presenteren, geïnspireerd door bekende presentatoren. - Dat vind ik, wat vind jij?
De basis van debatteren wordt uitgebreid met meer complexe vraagstukken en standpunten. Leerlingen leren duidelijk en overtuigend argumenteren. - Sociale media en technologie
Naast het onderzoeken van sociale media en programmeren, gaan leerlingen aan de slag met de ethische impact van technologie in de samenleving. - Wereldburgerschap: kansarme jongeren
In de bovenbouw wordt dieper ingegaan op maatschappelijke kwesties en de rol die leerlingen zelf kunnen spelen in het maken van een verschil.
Maak kennis met ons aanbod voor jouw school
Bij DIT IS WIJS zetten we ons in voor onderwijs dat leerlingen motiveert en ondersteunt. Met onze leerlijnen in de vorm van dagprogrammering, tussenschoolse en naschoolse activiteiten en projecten op maat bieden we oplossingen die perfect aansluiten bij de behoeften van jouw school en leerlingen. Samen creëren we waardevolle, leerzame momenten – binnen én buiten de klas.
Ontdek alle segmenten en leerlijnen van DIT IS WIJS
Naast het segment Burgerschap bieden wij een breed scala aan segmenten die leerlingen inspireren en veelzijdig laten ontwikkelen. Denk aan Sport & Bewegen, waar motorische en sociale vaardigheden spelenderwijs worden versterkt, of Kunst & Cultuur, waar creativiteit en expressie centraal staan. In het segment Duurzaamheid leren leerlingen bewust omgaan met de wereld om hen heen, en binnen Wetenschap & Techniek worden ze gestimuleerd om te ontdekken, ontwerpen en experimenteren.
Deze segmenten bestaan uit diverse leerlijnen en vormen samen een compleet en uitdagend onderwijsaanbod dat perfect aansluit op de talenten en interesses van ieder kind.
Onze richtlijnen
Extern inlenen vergt een betrouwbare samenwerking. Naast de financiële aspecten, staat vooral het kwaliteit van het onderwijs bij ons centraal. Wij gaan graag met u in gesprek om uw wensen in kaart te brengen.
Wij streven ernaar dat onderwijskrachten in hun kracht staan en dat zij zich thuis voelen binnen de school. Zo verzorgen wij de juiste match tussen de onderwijskracht en de school. Professionals die reeds op hun plek zitten, benaderen wij niet.
Ook de onbenutte capaciteit in de markt is een aandachtspunt. We verzorgen o.a. gratis trainingen voor herintreders, we werven gepensioneerden om een dag mee te laten helpen en zetten vakkrachten in om leerkrachten te ondersteunen.
We bieden opleidingen aan onderwijsassistenten, klasondersteuners en zij-instromers via verkorte deeltijd (HBO/WO), flexibel duaal (MBO-4) en Ad-PEP. Zo verrijken wij de onderwijssector met nieuwe enthousiaste leraren.
Alle onderwijskrachten die bij ons actief zijn, krijgen een persoonlijke coach en een trainingsprogramma om zich verder te ontwikkelen. We hopen hiermee de uitstroom binnen het onderwijs te verminderen.
Wij opereren binnen de kaders van het onderwijs cao. Wij vinden het belangrijk dat er geen buitensporige salariskaders ontstaan die het onderwijs ontwrichten. Wij focussen ons liever op het bieden van goed werkgeverschap.
Samen met onze partners werken wij aan een wijze toekomst
Ben je overtuigd en wil je graag meer informatie?
Vul je gegevens in en dan bellen wij je terug!
"*" indicates required fields