Training: Pientere Programmeurs deel 1
Pientere Programmeurs
Binnen de training Pientere Programmeurs deel 1 leren de cursisten hoe zij hun leerlingen de eerste basisstappen van het programmeren aanleren. De training is onderverdeeld in drie niveaus, te weten: unplugged, maken en programmeren. Tellen, programmeren en logisch nadenken staan centraal binnen deze training.
Binnen niveau 1 leren de cursisten binair tellen, daarnaast tellen zij pixels en kunnen zij in ‘robot taal’ schrijven.
In niveau 2 maken de cursisten hun eigen game, eenvoudige animaties en een stop animation.
Binnen de lessen van niveau 3 gaan de cursisten dieper op de stof in en leren zij codes te kraken, programmeercommando’s te geven en een apparaat te programmeren.
De training is ontwikkeld voor cursisten die lesgeven aan de groepen 3 t/m 8 van het Primair Onderwijs.
De kern- en leerdoelen vormen de basis van de ontwikkeling van de cursisten. Binnen deze training staan de volgende 21st Century Skills centraal: communicatie, samenwerken, ICT geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, problemen oplossen.
De cursist wordt opgeleid om 13 lessen van 60/90 minuten te leren geven aan leerlingen van groep 3 t/m 8
Les 1: Binair tellen – De cursisten leren over binair tellen, leren cijfers en letters om te zetten naar binaire codes, gaan aan de slag met coderen en vertalen cijfers en letters naar computertaal.
Les 2: Pixels tellen – De cursisten leren hoe een computer tekeningen en afbeeldingen over kan brengen, leren over pixels en tekenen pixels.
Les 3: Robot taal – De cursisten leren betekenissen te geven aan symbolen, maken verbindingen tussen symbolen en de uit te voeren acties die daarbij horen en maken hun eigen ‘Robot-taal’ voor een medecursist.
Les 4: Sandwich Robot – De cursisten leren een stappenplan te maken, leren hoe zij een stappenplan uit moeten leggen aan een Robot/computer en leren in eenvoudige algoritmes te denken.
Les 5: Bitstrips – De cursisten leren een eenvoudig stripverhaal te maken, gebruiken verschillende mogelijkheden van de website Bitstrips, zetten een verhaal wat ze in hun hoofd hebben om in een animatie, kijken kritisch naar hun eigen stripverhaal en verbeteren dit.
Les 6: Scratch – De cursisten leren eenvoudige programmeerscripts uit te voeren, weten wat een sprite en een script is, denken creatief na over wat ze willen programmeren (verhaal, animatie of game), kennen het principe van herhaling en what-if-then, dit kunnen zij toepassen in een programmeeromgeving.
Les 7 t/m 9: Scratch – De cursisten leren eenvoudige programmeerscripts uit te voeren, weten wat een sprite en een script is, denken creatief na over wat ze willen programmeren (verhaal, animatie of game) en kennen het principe van herhaling en what-if-then, dit kunnen zij toepassen in een programmeeromgeving.
Les 10: Ko de Kraker – De cursisten kunnen eenvoudige programmeercommando’s geven, kunnen het links en rechts draaien vanuit een ander beeld goed interpreteren en zoeken creatieve mogelijkheden om de weg zo kort mogelijk te maken.
Optioneel les 11: Pivot – De cursisten zetten een eigen verzonnen verhaal om in een eenvoudige animatie, wwerken met voor- en achteraanzicht en maken personages groter en kleiner
Optioneel les 12 en 13: Bee Bot les 1 en les 2 – De cursisten oriënteren zich op links en recht, voor- en achteruit en denken in stappen na en denken vooruit. De cursisten programmeren Bee Bot d.m.v. de knoppen. |