Training: Pientere Programmeurs deel 2
De leerlijn Pientere Programmeurs deel twee is een vervolg op het eerste training. Binnen het eerste gedeelte van de training gaat de cursist aan de slag met de basisstappen van het programmeren.
Binnen het tweede gedeelte van de training gaat de cursist op een verdiepend niveau aan de slag met programmeren met de programma ‘s: Scratch en Makey Makey.
En in deel drie leren de cursisten zelf programma ’s te maken en een eigen toetsenbord te maken m.b.v. de Makey Makey.
Tijdens de training leren de cursisten dertien nieuwe lessen voor hun leerlingen uit de groepen drie t/m acht.
Leerdoelen Les 1 t/m 3: Scratch – De cursisten leren eenvoudige programmeerscripts uit te voeren, weten wat een sprite en een script is, denken creatief na over wat ze willen programmeren (verhaal, animatie of game) en kennen het principe van herhaling en what-if-then, dit kunnen zij toepassen in een programmeeromgeving.
Les 4 t/m 6: Makey Makey – De cursisten bedenken hoe zij een eigen toetsenbord kunnen maken, leren welke materialen wel of niet geleiden en leren hoe een stroomcircuit werkt.
Les 7 t/m 13: Scratch – De cursisten gaan aan de slag met het programma Scratch, leren eenvoudige programmeerscripts uit te voeren, weten wat een sprite en een script is, denken creatief na over wat ze willen programmeren (verhaal, animatie of game) en kennen het principe van herhaling en what-if-then, dit kunnen zij toepassen in een programmeeromgeving.
De kern- en leerdoelen vormen de basis van de ontwikkeling van de cursisten. Binnen deze training staan de volgende 21st Century Skills centraal: communicatie, samenwerken, ICT geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, problemen oplossen.
De cursist wordt opgeleid om 13 lessen van 60/90 minuten te leren geven aan leerlingen van groep 3 t/m 8 |