Nakijken is van (bijna) niemand een favoriete bezigheid. Hoe voorkom je dat de stapel met proefwerken als vanzelf groter lijkt te worden? In dit blog geven we je 5 nakijktips om sneller door de berg met nakijkwerk heen te gaan.
Tip 1: digitaal nakijken
Door de invloed van de Corona pandemie, zijn er tal van mogelijkheden om digitaal te toetsen ontstaan. Denk aan applicaties als Google Formulieren, Google Classroom of een quiz-app. Een groot voordeel van deze manieren van toetsen is dat de beoordeling vaak deels geautomatiseerd gaat en het scheelt je ook nog eens een flinke hoop papierwerk. Zo houd jij tijd over om je leerlingen gericht feedback te geven.
Tip 2: per opgave beoordelen
Veel docenten kijken de proefwerken per leerling na. Een nadeel hiervan is dat je je telkens opnieuw in de opdrachten moet verdiepen. Door oefening per oefening na te kijken ga je een stuk sneller. Je hebt alle antwoorden in je hoofd, waardoor je veel sneller ziet of een opdracht goed- of fout beantwoord is.
Tip 3: laat de leerlingen elkaars werk nakijken
Wil je weten hoe de stof is overgekomen en niet perse een cijfer geven? Laat dan de leerlingen elkaars werk nakijken. Wissel de schriften en kijk het werk klassikaal na. De leerlingen zullen veel meer vragen stellen en leren tegelijkertijd hoe ze feedback kunnen geven- en ontvangen.
Tip 4: kijk na in bulk
Als je telkens maar een uurtje de tijd hebt om na te kijken, lijkt er geen eind aan de stapel te komen. Je komt moeilijker in je focus en net wanneer je er lekker in zit moet je alweer aan de volgende les beginnen. Wil jij zonder afleiding met de stapel proefwerken aan de slag? Blok dan een paar uur- of een middag in je agenda. Zo kom je veel sneller in de nakijk-modus dan wanneer je alleen tussen de lessen door nakijkt.
Tip 5: verminder het aantal toetsen
De kans dat bij jou het aantal SO’s en proefwerken al vast staat is erg groot. Toch zou je een aantal SO’s makkelijk kunnen vervangen door een paar quizzen. Belangrijk is om hierbij te bedenken wat het doel van je SO is. Is het jouw doel om de leerlingen de stof te leren? Dan kun je de SO makkelijk vervangen door een quiz. Doordat er in online quizplatformen een wedstrijd element zit, is de kans groot dat leerlingen gemotiveerder zijn om de stof te leren. Ze kunnen namelijk direct zien hoe ze gescoord hebben ten opzichte van hun klasgenoten en krijgen ze direct feedback. Wil je er toch een cijfer aan koppelen? Dan kun je een rapportage maken van de resultaten.