Vandaag hebben we het genoegen om iets te weten te komen over een dag in het leven van Debora. Zij werkt als invalleerkracht op verschillende scholen voor een dagje of langere tijd bij afwezigheid van juf of meester. In dit interview met haar kom je erachter hoe zij haar dagen voorbereidt, doorkomt en evalueert!
1. Hoe ziet een ochtendroutine eruit voordat je naar school gaat?
Op een ‘losse’ invaldag staat mijn tas startklaar en wacht ik op een telefoontje. In mijn tas zitten altijd één of twee voorleesboeken, ik hou namelijk erg van voorlezen en bovendien geeft het een positief rustmoment! Zodra ik weet waar ik die dag werk zoek ik op de website van de school achtergrondinformatie en praktische weetjes. Ook blader ik in mijn eigen spullen om extra activiteiten achter de hand te hebben. Wanneer ik ergens voor een langere periode aan de slag ga heb ik ook voorbereide lessen, die kijk ik dan ’s ochtends even door.
Wat mij altijd goed bevalt, is om overal veel op te schrijven. Dat doe ik in schriften. Zo onthoud ik nieuwe informatie beter. Ook als ik weer eens terugkom op een school, kan ik die aantekeningen weer opzoeken.
2. Kun je een typische dag op school beschrijven van het moment dat je aankomt tot het moment dat je vertrekt?
Bij aankomst op een onbekende school heb ik in het gunstigste geval een half uur de tijd om te bekijken wat ik ga doen in de groep. Ik bekijk globaal de lessen, zorg dat het inloggen op het digibord lukt, zet de lessen op het digibord klaar en maak dagschema compleet. Verder stel ik praktische vragen aan de andere leerkrachten. Zoals: waar is het schoolplein en hoe is het buitenspelen geregeld? Hoe is het eten tussen de middag geregeld? Hoe gaat het binnenkomen en naar huis gaan? Ook vraag ik hulp als ik lessen of spullen niet kan vinden.
Zodra de kinderen er zijn geef ik ze allemaal een hand om me voor te stellen. Ik probeer de namen te onthouden, maar dat lukt vooral bij de namen die je vaak moet noemen… Op een voor mij onbekende school sluit ik zoveel mogelijk aan bij wat de kinderen gewend zijn; ik vraag hen dan veel praktische dingen, maar hou wel zelf de regie. Ik hou zoveel mogelijk het ingeplande werk aan, maar richt me vooral op de basisvakken (taal. lezen, spelling, rekenen). Vaak is het werk voor die vakken over een langere periode nogal strak ingepland, dus is het belangrijk dat dat doorgaat. Verder doe ik wat mogelijk is. Soms zijn dat leuke extraatjes die ik zelf verzin. Soms is dat juist werk dat de rust bevordert. Want het werken aan rust in de klas is net zo belangrijk als het geven van de lessen. Vooral in hogere groepen of in groepen met gedragsmatig opvallende leerlingen is het bewaren van de rust soms topsport. Wat ik altijd probeer te doen, is voorlezen. Daar haal ik zelf veel plezier uit.
Aan het eind van de dag blik ik met de kinderen even terug op de dag: wat kan beter en wat ging goed? Wat was er leuk en fijn aan deze dag? Als de kinderen naar huis gaan wacht voor mij nog het nawerk, dit bestaat uit opruimen, nakijkwerk en een overdracht schrijven voor de leerkracht van de volgende dag. Als ik er zelf de volgende dag ben bereid ik de lessen van morgen voor en zoek op wat ik daarvoor nodig heb. Ben ik ergens langere tijd, dan zijn er na schooltijd ook wel gesprekken met ouders of overlegmomenten.
3. Wat zijn de meest belonende aspecten van jouw werk als leerkracht?
Het werken met de kinderen is het meest lonend, altijd afwisselend en nooit saai. Het is mooi om te mogen bijdragen aan hun leerproces. Ook voor mij onbekende leerlingen kan je “pakken” met een voorleesverhaal of met zomaar een spontaan gesprekje n.a.v. bijvoorbeeld het Jeugdjournaal of een les. Die gouden momenten kunnen zich ook voordoen op één losse invaldag. Het werk in het onderwijs maakt je flexibel, en dat geldt zeker voor invalwerk.
Verder werk je door het invallen op verschillende soorten scholen en kijk je daardoor in allerlei keukens. Je wordt daar ervaren en veelzijdig van.
Ook als je ergens een losse dag bent en daar snel de draad op moet pakken, merk je dat je meer uit de dag haalt dan je van tevoren dacht en dat is leuk! En als je komt invallen is de school altijd blij met jouw komst!
4. Wat zijn de meest uitdagende kanten aan het werk?
Het werken met kinderen is in die zin een uitdaging, kinderen hebben nu eenmaal het liefst hun eigen leerkracht voor de klas staan. Sommigen leerlingen kunnen dan afwijzend zijn naar jou als invalleerkracht. Ook ouders sluiten jou niet meteen in de armen. Bij jou als onbekende meester of juf komt moeilijk gedrag, dat een leerling eerder had, soms weer pijlsnel naar boven.
Van de school waar je werkt krijg je niet altijd de steun of hulp die je verwacht. Men is blij dat je komt vervangen, maar helpt je niet altijd in grote en kleine dingen op weg. Je maakt rare en soms onaangename dingen mee op scholen.
Ook een band opbouwen gaat soms moeizaam. Je ziet als invaller soms niet de leukste kant van kinderen, ze kunnen zich als draakjes gedragen. Maar soms zie je juist ook een mooie behulpzame kant of klikt het met een leerling juist bijna direct.
In sommige klassen is het even zoeken om er achter te komen wat je die dag moet gaan doen. Als er al een paar dagen inval nodig was vanwege ziekte van de vaste leerkracht is er onrust in de klas die jij moet overnemen. Sommige kinderen kunnen dan al in een ‘uitprobeerstand’ staan. Gelukkig ontwikkel je als invalleerkracht allerlei handigheidjes om de rust te bevorderen. Als ik als invaller de klas in redelijke rust door de dag heb geleid, er een redelijke tot goede sfeer was en ik ook nog het meeste werk van de planning heb kunnen doen, ben ik die werkdag een tevreden mens.
5. Hoe sluit je de dag af en hoe bereid je je voor op de volgende schooldag?
Na schooltijd is het tijd voor opruimen, nakijken en overdragen. Ben ik er morgen of een andere dag weer, dan moeten er lessen worden voorbereid en spullen worden opgezocht. Een losse invaldag kan je niet voorbereiden, dan doe je wat kan. Maar op een school voor langere tijd lessen kunnen voorbereiden is een voordeel: een goede voorbereiding is het halve werk. Je dag verloopt dan beter en zo lever je een stuk kwaliteit in je lessen.
Was het een intensieve of zelfs moeilijke dag, dan evalueer ik bewust voor mezelf. Welke leerpunten kan ik voor mezelf bedenken? Wat heb ik vandaag goed aangepakt en was een compliment waard? Bij wie kan ik hulp of informatie vragen of waar kan ik me meer in verdiepen om mezelf te helpen? Dit alles geldt natuurlijk voor het invalwerk op een school voor langere tijd.
Wat ontzettend leuk dat we op deze manier een inkijkje in jouw dag mochten krijgen Debora!