Vacatures
Voor professionals
Voor scholen
Voor kinderopvang
DIT IS WIJS
Academy
Student bijbaan basisonderwijs
29 januari 2020 | 3 minuten leestijd

Contact maken met leerlingen: de basis!

Er wordt vaak gezegd dat leerlingen pas kunnen leren op het moment dat zij een goede relatie hebben met de leraar. Onzin. Zo heb ik mij ooit een ongeluk gewerkt voor biologie. Ik wilde minimaal een 8 halen; juist omdat de leraar en ik absoluut niet met elkaar overweg konden. Ik dacht dat zij dacht dat […]

Er wordt vaak gezegd dat leerlingen pas kunnen leren op het moment dat zij een goede
relatie hebben met de leraar.

Onzin.

Zo heb ik mij ooit een ongeluk gewerkt voor biologie. Ik wilde minimaal een 8 halen; juist
omdat de leraar en ik absoluut niet met elkaar overweg konden. Ik dacht dat zij dacht dat ik
het niet kon. Dus ging ik haar bewijzen dat ik het wel kon. En ik haalde de ene 8 na de andere.

Mijn leraar biologie kon overigens wel goed lesgeven. Maar er was geen sprake van
“menselijk contact”. Laat staan van “een relatie”. Bovendien was ik toen op een leeftijd
waarop ik ervan overtuigd was dat deze leraar helemaal niet menselijk was.

Zoiets.

Ook in de literatuur wordt gesteld dat een goed klassenmanagement en didactische
vaardigheden vóór een goede relatie gaan. Een goede relatie maakt immers geen goede les,
daar is meer voor nodig.

Aan de andere kant… een kleuter die zich ongelukkig voelt en zit te huilen… hoeveel zal zij
leren? Een troostende juf of meester lijkt mij dan echt noodzakelijk om tot leren te komen.

Hoe dan ook…

Vijf tips om contact te maken en te houden met je leerlingen:

1. Het begint al bij binnenkomst. Je staat (als het kan) bij de deur. Je kijkt je leerlingen in
de ogen en wisselt een woordje met iedereen. Luister actief!
2. Je meent wat je zegt. Je bent oprecht. Je toont je waardering. Leerlingen voelen het als
je je aandacht er niet echt bij hebt en dat gaat uiteindelijk tegen je werken.
3. Je hebt respect voor andere meningen en opvattingen, ook al ben je het er zelf
helemaal niet mee eens. Als je je leerlingen oprecht serieus neemt dan merken ze dat
en dan nemen ze jou ook serieus.
4. Je bent betrokken bij de leerlingen. Je hebt oprechte belangstelling. Je leeft mee met
onvoldoendes, trouwfeesten en nieuwe kleren en je onthoudt het ook.
5. Denk aan je lichaamstaal. Je hebt regelmatig oogcontact, je glimlacht of kijkt eens
heel streng, je knipoogt, je staat zeker (op twee benen), je geeft schouderklopjes.
En ja… je mag open zijn over jezelf. Je gedrag, je gevoelens, je meningen en wat je gisteren
gegeten hebt. Daarmee bevorder je empathisch gedrag; je geeft zelf het goede voorbeeld.