Juf Erna is docent bij de DIT IS WIJS Brede School. Erna is een gewaardeerd docent die met passie haar vak beoefend. We hebben haar gevraagd om een kijkje te geven in haar werkzaamheden. Hieronder lees je haar verhaal!
———————————————————————————————————————————————-
Vandaag is het zaterdag en ik zit heerlijk op mijn werkplek in de open keuken mijn les ICT – Pientere Programmeurs van maandag voor te bereiden. Naast mij heb ik een lage kast met vakken, waarin mijn werkspullen zitten. Alle mappen van de scholen zitten daarin, netjes op volgorde van maandag tot en met vrijdag. En natuurlijk staat er een kopje koffie op de tafel!
De voorbereiding
Ik pak de map van maandag eruit, stop een nieuw vel papier erin en open de planning van DIT IS WIJS. In mijn planning staat bij deze opdracht een leerlijn gekoppeld. Als voorbereiding bekijk ik eerst de leerlijn in METIS (systeem van DIT IS WIJS, red.). Voor iedere les kopieer ik een stukje uit de leerlijn ter voorbereiding van een nieuwe les of ik schrijf bepaalde stukken over die ik nodig heb voor deze les. Alles wat ik nodig heb staat al in deze map. Die heb ik klaargemaakt toen ik vanuit DIT IS WIJS het verzoek kreeg of ik deze opdracht wilde doen. De bevestiging van de opdracht zit erin, mijn contactpersoon op de school, de lestijden en de periode dat de workshops gegeven worden. Dat kan voor een heel schooljaar zijn, maar in dit geval is het voor twee maanden. Op een andere school waar de leerlingen het gehele jaar ICT Pientere Programmeurs krijgen, zijn ze de afgelopen periode bezig geweest met Makey Makey Piano. Met behulp van deze leerlijn leren ze alles over de materialen en zelf de aansluitingen maken, zelfs al in groep 3!
De presentielijst voor de leerlingen van vandaag heb ik bij aanvang van de eerste workshop gekregen van mijn contactpersoon. In de leerlijn staat het doel van de les, de tijdsduur, de benodigdheden én de indeling van de les. Ik zou dit document kunnen printen, maar kopieer bepaalde stukken naar een speciaal document dat ik voor deze school heb aangemaakt.
De lesdag
Op maandag 6 mei 2019, ben ik om 15:10 uur op school aanwezig. De leerlingen zijn er nog niet. De deur van het computerlokaal is nog gesloten, dus ik haal de sleutel op en open de deur van het klaslokaal. Daarna pak ik de box van DIT IS WIJS uit het naastgelegen lokaal. Langzaam druppelen de leerlingen binnen en ik vink de namen op de presentielijst af. Van een aantal klasgenoten krijg ik door dat er enkele leerlingen niet aanwezig zijn wegens uiteenlopende redenen. Om 15:30 uur start ik de les. De opdracht voor deze les had ik voor de meivakantie al gemaakt en de leerlingen zijn gemotiveerd om eraan te werken.In deze ICT-les maken we een ICT/schoolkrant. De leerlingen hebben ruim de tijd gehad om een onderwerp te verzinnen en een paar zijn al bijna klaar. Ze werken op de computers van school en als ze klaar zijn met deze opdracht, neem ik de ontwerpen mee op een USB-stick om de krant digitaal in elkaar te zetten en op te sturen naar school.
De leerlingen zo intensief aan het werk dat ik écht de tijd in de gaten moet houden, zodat zij ook op tijd naar huis gaan.
De leerlingen, uit groep 7 en 8 van drie verschillende scholen, kunnen al heel veel en ze hebben het nodige bijgeleerd in deze lessen. Je bent echter nooit klaar, omdat je de leerlingen altijd nog een verdieping kan bieden.
Ik leg de leerlingen uit wat ICT precies inhoudt en waar of wanneer je met ICT te maken krijgt; dat is eigenlijk overal dus! Daarna maken de leerlingen praktijkopdrachten en werken zij samen aan een project. Elkaar helpen, dat noem ik teamwork! De leerlingen zo intensief aan het werk dat ik écht de tijd in de gaten moet houden, zodat zij ook op tijd naar huis gaan. Even opruimen nog, alhoewel de leerlingen het meeste al hebben gedaan, de box wegzetten, de deur afsluiten en de sleutel weer terug op z’n plaats hangen.
Ik ga met een tevreden gevoel naar huis!
Wil jij ook een verhaal insturen over jouw dag voor de klas? Stuur jouw verhaal naar marketing@ditiswijs.nl en wie weet wordt jouw verhaal binnenkort geplaatst!