Je weet dat het belangrijk is om je les goed af te sluiten. Maar het schiet er wel eens bij in. Je komt vaak tijd te kort, om wat voor reden dan ook.
Een goede afsluiter, die de leerlingen ook erg leuk vinden, zorgt ervoor dat je iedere les goed kunt eindigen. Juist omdat je leerlingen graag willen dat je je les goed afsluit.
Hoe kun je dat voor elkaar krijgen? Eigenlijk is het heel simpel.
1. Je koopt een grote pot en zorgt voor een flinke stapel gekleurde briefjes.
2. Je bedenkt zelf een stuk of vijf leuke afsluiters en die schrijf je op vijf gekleurde
briefjes. Enkele voorbeelden:
a. Een vrolijk kort filmpje.
b. Een gekke energizer (bv. Grab The Finger).
c. Steen-papier-schaar-tournooi (en de winnaar krijgt…).
d. Jij als leraar zingt karaoke.
e. Alle antwoorden van het te maken huiswerk.
f. Toets met wisbordjes.
3. Die vijf briefjes lees je voor en als de meeste leerlingen het een leuke afsluiter
vinden, dan doe je ze in de pot.
4. Je laat de leerlingen (alleen of in tweetallen) zelf ook nog ongeveer vijftien
afsluiters bedenken en op gekleurde briefjes schrijven.
5. De leerlingen mogen stemmen met hand opsteken: “in de pot” (of niet).
6. Jij hebt een veto of ze echt in de pot komen (wees coulant…)
7. En iedere les mag jij (of een leerling) een afsluiter uit de pot trekken.
Wedden dat je er altijd voldoende tijd voor hebt?
Veel plezier!